Artiklen er lavet i samarbejde med den eller de virksomheder, der linkes til i denne artikel. Indlægget er altså betalt - det samme gælder eventuelle hyperlænker.

Det kommer garanteret som en overraskelse for mange, men faktum er, at den gennemsnitlige dansker bruger flest timer foran et skrivebord næstefter sengen. Fælles for skrivebordspladsen og sengen er, at man er inaktiv, når man opholder sig der. Når man lægger timerne sammen, er det lige pludselig rigtig mange timer om dagen, hvor man ikke får rørt sig. Det er ingen hemmelighed, at søvn, kost og bevægelse er helt afgørende for vores sundhed. Det er derfor ikke sundt for nogen, at dagen går med at sidde ned, uden at man får rørt sig. Dette indlæg vil nævne nogle simple råd til, hvordan man kan få en sundere hverdag.

 

Få rigeligt med søvn

Søvn er på mange måder fundamentet for alt. Din krop restituerer både fysisk og psykisk, når du sover. Men faktum er, at alt for mange får for lidt søvn. Det er derfor helt essentielt, at man forsøger at komme ind i en fast soverutine. Anbefalingen fra sundhedseksperterne er, at man som voksen får et sted mellem syv og ni timers søvn. Det er derfor en selvindbildt løgn, hvis man tror, at man kan nøjes med fem timer og stadig være oplagt til morgendagens program.

Forskning har vist, at søvn og spisevaner hænger sammen. Har man underskud af søvn, spiser man mere usundt. Søvn er således alfa og omega.

 

Skift dine arbejdsstillinger

Mange mennesker har et stillesiddende arbejde, og mange tager også arbejdet med hjem bag skrivebordet. Det kan i sidste ende betyde rigtig mange timer, hvor man sidder stille. Mange voksne døjer med problemer i nakke, ryg og skuldre som følge af dårlige siddevaner. Har du mulighed for at få et hæve/sænkebord, er det en klar anbefaling. Hæve/sænkeborde er særligt gode til at hjælpe med, at man får varieret sin arbejdsstilling. Hvis du mangler inspiration til et hæve/sænkebord, kan du læse mere her. Der er rigtig god grund til både at arbejde stående og siddende. Ved en gang imellem at rejse sig op og arbejde får man tilført mere ilt til hjernen, og blodgennemstrømningen øges i kroppen. Det øger både ens produktivitet og koncentration, at man varierer sine arbejdsstillinger.

 

Bevæg dig i løbet af dagen

Det virker måske unødvendigt at få sagt, men ikke desto mindre er det vigtigt. Hvis man vil være sundere, kræver det, at man får noget bevægelse ind i hverdagen. Hvad end det er at gå eller cykle til og fra skole og arbejde, eller om det er en tur ud i haven, så tæller det alt sammen. Virkeligheden er, at mange af os lever og arbejder på en måde, så vores muskler ikke længere får de udfordringer, som de er bygget til. Derfor er der værdi i at høste alle de letkøbte point, man kan, i løbet af hverdagen. Det kan være noget så banalt som at tage trappen i stedet for elevatoren.

 

Spis sundt og drop alt sukkeret

Sidst men ikke mindst er spisevaner også noget, som sætter sine spor. Ved at spise store mængder sukker indtager man simpelthen for mange kalorier. Det får ens energiniveau til at gå op og ned. Man veksler mellem enten at være træt eller have for meget energi. Sunde spisevaner er først og fremmest sundt for kroppen, men sunde vaner er også positive i hverdagen, hvor man vil opleve mere overskud.

 

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here